27.A renesance v Nizozemí, Bosh, Breughel
Pieter Breughel
čerpal náměty z venkovského života, který který dobře znal a uměl ho dobře zobrazit, proto se pro něj používá přízvisko selský.
Zkomolením jeho příjmení vzniklo slovo brajgl (chaotické obrazy)
Při své cestě do Itálie přešel Alpy, což na něho, člověka z roviny, udělalo hluboký dojem, proto je použil i při malbě svých velkolepých krajin. Vystihoval atmosféru a činnost lidí v určité roční době. Působivě zachytil zimu, z níž číší mráz na obraze Návrat lovců.
Krajina hraje důležitou roli i v malé a velké verzi obrazu Stavba babylonské věže, kde zachytil i soudobou stavební techniku se všemi podrobnostmi.
V pozdějších dílech většinou zachycuje menší počet osob
- Mrzáci
- Slepci, kteří jsou podobenstvím těch, kdož se odvrátili od víry.
Všeobecně oblíbené jsou obrazy jsou obrazy z venkovského života
Selský tanec
Selská svatba
V zemi peciválů
HYERONYMUS BOSH
(1. sešit a zápis od Emmy)
Zahrada rozkoší: oltářní triptych, olej na dřevě
Zatímco na levém křídle oltáře vidíme blažený a nevinný život Adama a Evy v ráji, na středním zahradu rozkoše. Rozkož byla podle Boshe hlavním zdrojem pokušení a hříchu. Vylíčení pošetilostí a zvráceností nemělo vést věřící k jejich napodobování, ale odvrátit je od nich. Co čeká hříšníky, ukázal Bosch v pravém křídle triptychu: peklo, v němž jsou nachystaná muka pro ty, kdo se za pozemského života oddávali rozkoším.