raně renesanční malířství
úvod: Vznik renessance - dveře.
Význam rozvíjejícího se bádání: Bruneleschi sestrojil s matematiky konstruovaou perspektivu, Batista Alberti o ní napsal ve spisu O malbě a malíři konečně přestali malovat jak pako Kristýna.
Za prvního skutečně renesančního malíře můžeme považovat Masaccia. (Tomaso di Giovani di Simone Gaudi) - zemřel velmi mladý a zanechal po sobě jen málo děl, ale jeho vliv na další vývoj malby byl obrovský. Masaccio nejen dokázal dokonale začlenit postavy do perspektivně správně pojaté architektury nebo městské krajiny v naprosto přirozených postojích a využít atmosféru a osvětlení k větší plasticitě figur a přehlednosti výjevu, ale především uměl vytvořit skutečné lidské bytosti, své současníky, důstojné jedince s bohatým vnitřním životem i chudáky a lidi nešťastné. Zoufalství Evy vyhnané z ráje je snad nejpůsobivějším uměleckým vyjádřením tohoto duevního stavu ve světovém malířství. Stěžejní dílo Masacciovo, výzdoba kaple Brancacciů v kostele Sta Maria del Carmine ve Florencii (na němž před tím pracoval i Filippino Lippi) se dochovalo jen zázrakem. Při požáru, který zničil celý kostel zůstala netknutá jen tato kaple. Již ve své době byly tyto fresky obdivovány a mladí umělci včetně Leonarda a Michelangela se učili jejich kopírováním.
Za Masacciova autentická díla se považují
Adam a Eva
Legenda o sv. Petru
freska - sv Trojice v kostele sta maria della novela v dokonale perspektivně sestrojené architektuře
dva deskové obrazy - Ukřižování a Madona se sv. Annou a Anděly.
Florentské malíře 15 stol označujeme někdy jako generaci hledačskou. Hledali všechny možnasti, které jim poskytoval objev sestrojení perspektivního prostoru, někteří tím byli přímo posedlí. Zkoumali zákonitosti kompozicce, barvy, osvětlení, vlastního i vrženého stínu, lidské tělo v různých postojích a pohybech.
(Paolo Ucello, Filippo Lippi, Filipino Lippi)
Piero della Francesca: vévodkyně Battista Svorzová (šílenej účes a vyholený - vysoký čelo, aby vypadala chytrá)
Federigo Montefeltro s dalekou krajinou v pozadí
Sandro Boticelli
asi ňáký keci o Venuši
zrodila se z mořské pěny, je namalovaná podle Simonety, do který byl zamilovanej Giovani Medici, kámoš boticelliho a idol tehdejší mládeže, psal jí básně a písně a vona byla vdaná za měšťana, ale stejě umřela a von pak taky a bylo jim asi přez 20
Náhledy fotografií ze složky raně renesanční malířství